Bilardo Terimleri

Sizlere sistem anlatımlarına girmeden önce, kullanılan bazı terimler ve genel kullanımı hakkında bilgi vermek istiyorum. Sistemleri bütün masalarda uygulayabilirsiniz ama dikkat etmeniz gereken konu bazen masa farklarından dolayı sisteme göre puanlarda bazı eksik yada fazla çıkıslar olabilir. Bunu önlemenin yolu, örneğin masa 5 puan fazla yada eksik veriyorsa bunu sisteme ekleyerek yada çıkararak bunun önüne geçebiliriz. Örnegin masamız 5 puan eksi veriyor bunu formule uygularsak atış puanı = çıkış - varış iken 5 puanlik eksilmeyide katarsak formül atıs = çıkış - (varıs+5) olur.
Örnek ve sistemlerin anlatımında atışların hepsi brikol olarak yapılmıstır. Bunun nedeni ise toplu diamond dedigimiz sistemin daha farklı olmasındandır. Sistem puanları degismez ama, falso kayıpları devreye girdigi ve hesaplamanın brikol atıslarında oldugu gibi kendi topumuzdan degil vurus yapacagımız topdan hesaplanması , Toplu Diamondun baslıbasına ayrı bir konu olarak ele alınmasını gerektirmektedir. Ama yinede merak edenler için bir örnekle kısaca anlatmaya çalıstım.
Devam edersek,öncelilkle sistemler falsolu ve falsosuz olmak üzere iki bölümde ele alınmıstır. Sistemlerin ortak bazı özellikleri vardır. 
Bunlar; 1.Matematiksel islem ile hesaplama yapılır, 2.Atıslar bant görüşüne yapılır, 3.Düşüşler bant önüne olur, 4.Uzatmalı vurus ile atış yapılır, 5. Ve en önemlisi falsolu sistem atıslarında diamond falsosu kullanılır.

Bilardo da ve sistemlerde kullanılan bazı terimlerin açıklamalarını yapalım;
Çıkış Topu: Çıkış (atış) yaptığımız kendi topumuzu belirtir,
Atış Topu: Kendi topumuzun ilk temas ettigi topu belirtir,
Varış Topu: En son sayı yapacagımız topu belirtir,
Falso: Kendi (çikis topu) topumuza yön vermemizi saglar,
Plase: İstedigimiz topu istedimiz bölgeye yollamaya denir,
Karot: Rakibe zor pozisyon bırakmaya denir,
Sota: Kolay pozisyona denir,
Seri: Bir sayı arkasından baska bir sayı hazırlamaya denir,
Çıkış Puanı: Sisteme göre ilk çıkış yapacagımız puanı gösterir,
Atış Puanı (noktası): Sisteme göre ilk atıs yapacagimiz bantı ve puanı gösterir,
Varış Puanı: Sisteme göre atıştan sonra varacağımız (düşüş) puanını gösterir,
Brikol: Çıkış topunun ilk önce banta temas etmesidir.
Diamond Falsosu: Topumuzu dikey ve yatay olarak esit parçalara böldügümüzde (a dikey ekseni) ve (b yatay ekseni), b yatay eksenden eksen sola yada saga dogru 1/3 oranında ki falso bizim diamond falsosu dedigimiz falsodur. Her sistem figürünün üzerinde diamond falsosunu gorebilrisiniz.
Uzatmalı Vuruş: Oyun içerisinde ve sistemlerin uygulanmasında kullandıgımız bu vurus sekli; açıklamaya çalışırsak, vuruş topumuza istakamızın teması sırasında istakanın hareketinin bir müddet daha devam ettirilmesi ile olur.
Kısa Vuruş: Bu vuruş şekli, uzatmalı vurusun tam tersine vurus anında istakanın hareketi daha kısa olur.
Masse Vurusu: Bu vurusta istakanın pozisyonu masaya yaklaşık olarak 45º lik bir açı yapar.
Pike: Pike vurusunda ise istakanın pozizyonu hemen hemen masaya 90º lik bir açı yapar
Peki sistemleri uygulamak için gereken puanları nasıl bulacağız. Bunuda anlatmaya çalışırsam, çıkış puanını bulurken istakamızın banta temas ettigi, temas etmedigi durumlarda ise hayali bir çizgi çizersek banta temas ettigi nokta bizim o anki kullandığımız sisteme göre çıkış puanımızı verir. Varış puanını hesaplarken ise; sayı yapacagımız topun bulundugu noktadan 3. ve 4. bantlar arasına yine hayali bir çizgi çizerek sistemdeki puanını buluruz. Atış puanı hesaplamasi ise formüle göre buldugumuz puandır. Atış noktamız ise herzaman bant görüsünedir. karışık gibi görünsede örnekleri incelediginizde ve uygulamaya basladığınızda, aslında daha kolay oldugunu anlayacağınızı umuyorum.